Enter your keyword

post

Com planificar un examen

Com planificar un examen

Benvolguts pares, mares i alumnes,
Us presentem aquest material per ajudar als alumnes a saber com planificar un examen.

Normalment les notes no desitjades en els exàmens responen a una pregunta més àmplia que: has estudiat prou? Evidentment el temps que es dedica en l’estudi d’un examen és fonamental, però pot no ser  suficient només complir en aquest aspecte.

Per saber com planificar un examen, cal, per una banda, tenir clars i ordenats els continguts susceptibles a entrar a l’examen. Sembla una ximpleria però molts alumnes fallen en aquest primer punt perquè no saben amb exactitud quins temes, continguts o pàgines del llibre entraran a l’examen. Per altra banda, és vital saber, esbrinar o deduir de quina manera seran preguntats aquests continguts.

Un cop es tenen clares aquestes dues coses cal tenir present quins materials es faran servir per estudiar i si són els adequats. Tinc els apunts complets? On puc buscar més informació? Pàgines web? El Moodle de l’escola? Vídeos explicatius al YouTube? Cal que demani els apunts a un company? Aquestes són algunes de les preguntes que cal fer-se en relació als materials abans de començar a estudiar.

Per últim, i aquest és potser el punt on més alumnes els cal millorar, és fonamental comprovar que els continguts que s’han estat estudiant s’han assolit. Com? A partir de fer-se preguntes, tornant a fer exercicis corregits i després comprovar la resposta, dir-ho oralment als pares o al mirall, etc. En definitiva, intentar sempre fer un estudi dinàmic i no pas passiu de simple lectura i còpia d’esquemes o apunts. És molt important que els alumnes entenguin que la paraula “estudiar” té sempre incorporada l’acció de comprovar els continguts treballats. En aquest punt de comprovació del coneixement dels continguts és fonamental sempre tenir present les diverses maneres en què poden ser preguntats: no és el mateix saber perfectament la definició de “metàfora” que saber-la trobar en un poema. El contingut és el mateix (“la metàfora”) però la manera estudiar-lo i comprovar-lo pot ser molt diversa segons l’examen que es presenti.

Finalment, un cop fet l’examen i se’n sap la nota és molt enriquidor fer un feedback de l’estudi que s’ha fet: tenia clar els continguts que entraven a l’examen? He fet servir els materials adequats per preparar l’examen? Sabia de quina manera em podien preguntar els continguts?… Aquestes preguntes poden ajudar als alumnes a prendre consciència del seu procés d’aprenentatge i així millorar la seva autonomia envers els estudis.
Esperem que aquest material us sigui útil!

Plantilla Com planificar un examen (PDF)

No Comments

Add your review

Your email address will not be published.